archiv 2025

Cena Václava Königsmarka zná vítěze 13. ročníku soutěže

Teatrologická společnost vyhlásila výsledky 13. ročníku soutěže Cena Václava Königsmarka, která podporuje mladé badatele v oblasti divadelních a performativních studií. Odborná komise složená z osmi zástupců vědeckých a paměťových institucí vybírala z celkem třiceti prací studentů bakalářských, magisterských a disertačních programů. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo 15. května 2025 během konference Perspektivy teatrologie 5 v Olomouci.

Exkurze do knihovny Institutu Bohuslava Martinů s přednáškou, 28. 5.

Zveme vás do knihovny Institutu Bohuslava Martinů, kde editorský tým představí výsledky kritické edice libret jevištních děl Bohuslava Martinů. V rámci přednášky vysvětlí ediční postupy a přiblíží komplexní problematiku vědecké revize textů oper a baletů tohoto hudebního génia. Představeny budou také digitální kopie rukopisů. Po přednášce bude následovat malá exkurze do místní knihovny.

Savka Marenić: Tkaní narativu o veřejném prostoru již v úterý 24. června v Nekázance

Jak vnímáme a přemýšlíme o veřejném prostoru? Jak se k němu vztahujeme? Jak ovlivňuje naše každodenní zkušenosti a jaké příběhy vypráví? Architektka a umělkyně Savka Marenić vás zve na představení svého site-specific projektu Vílí plášť, který ukazuje, jak fiktivní příběhy a umělecké zásahy mohou oživit veřejný prostor. Akce proběhne na dvoře Kounického paláce v Nekázance a nabídne nejen přednášku a společnou diskusi, ale také krátkou performanci a zahradní hostinu. Přijďte sdílet příběhy a poznat metody, kterými lze měnit náš vztah k veřejnému prostoru.

V. Perspektivy teatrologie – program zveřejněn

Teatrologická společnost zve všechny zájemce na nadcházející konferenci, k pasivní účasti se stále můžete přihlásit. Kompletní harmonogram setkání zahrnuje panelové diskuse, kurátorované diskusní bloky a slavnostní vyhlášení Ceny Václava Königsmarka. Těšíme se na vaši účast!

Karolina Plicková: Devised theatre a jeho současné podoby, 24. 4.

Další dubnová přednáška TS nabídne jedinečný pohled na fenomén devised theatre – postup, kdy se obsah a forma divadelního díla rodí současně, v neustálém dialogu tvůrců. Karolina Plicková, uznávaná festivalová dramaturgyně a kurátorka alternativního divadla, představí laboratoř kreativity, kde se otevírá prostor novým formám vyjádření i hlasům, jež bývají opomíjeny.

Teatrologická společnost vstupuje do Rady vědeckých společností

Dne 2. dubna 2025 byla Teatrologická společnost na plenárním zasedání Rady vědeckých společností oficiálně přijata do její struktury. Tento významný krok představuje potvrzení odborné kvality a cíleného rozvoje spolku, jehož vizí je systematická propagace a rozvoj teatrologie v rámci vědecké komunity i mezi širší veřejností.

Veronika Vejvodová: Dvořákova Rusalka v souvislé skice a premiéra opery v Národním divadle – přednáška s prohlídkou Muzea Antonína Dvořáka, 17. 4

V další dubnové přednášce se ponoříme do historie opery Rusalka prostřednictvím originální skici a rukopisu dokumentujícího její premiéru v Národním divadle (1901). Přednášku povede Mgr. Veronika Vejvodová, Ph.D., následovat bude exkurze po historické budově Muzea Antonína Dvořáka. Účast je možná po vyplnění přihlašovacího formuláře.

Barbara Topolová: „Divadlo, které má smysl kvalitou svého uměleckého tvaru.“ (Poznámky ke kritické osobnosti Evy Šormové), 10. 4

Přednáška, jež se pokusí představit východiska a principy, na nichž Eva Šormová stavěla svůj kritický soud, vychází z prvních závěrů, nalezených při přípravě výboru autorčiných textů pro edici Eseje, kritiky, analýzy, pro níž Šormová připravila svazek Hilarův a Kodíčkův, a na jejímž založení, stejně jako na založení Teatrologické společnosti, se podílela.

Debata o budoucnosti Divadelního ústavu, 19. 3 na FF UK

V návaznosti na prohlášení výboru Teatrologické společnosti, z. s. k situaci Institutu umění – Divadelního ústavu vás zveme na debatu o významu a poslání této instituce a souvisejících obavách, které vzbuzuje plánované sloučení s Národním informačním a poradenským střediskem pro kulturu (NIPOS).

Filip Šír: (Ne)splněný Americký sen Bohumila Ptáka (27. 3.)

V druhé březnové přednášce TS se přeneseme do Ameriky počátku 20. století. Období rozsáhlé migrace z Evropy do Severní Ameriky konce 19. a začátku 20. století se překrývá s vynálezem a rozšířením technologie nahraného zvuku. Prostřednictvím novinových titulků i autentických nahrávek přiblížíme v přednášce historický obraz slavného operního zpěváka Bohumila Ptáka, který během svého působení v USA vystupoval jak s lidovými…

Ivan Klimeš: Do kinematografu! Přednáška se světelnými obrazy. (13. 03.)

Srdečně zveme k přednášce o filmových představeních z éry němého filmu. Než diváci v kinosálech osaměli s „technickou konzervou“, mohli očekávat vždy jedinečný zážitek plynoucí z živého hudebního doprovodu, živě vyráběných ruchů či z vložených scénických výstupů, ať už hudebních, tanečních, či kabaretních. Filmový historik Ivan Klimeš si připravil nejen erudovaný výklad, ale také promítání!

Lucie Kocourková: Studio Balet Praha: Nová vlna československé choreografie (27. 2.)

V úvodní přednášce dalšího cyklu Teatrologické společnosti se zaměříme na vývoj českého, potažmo československého jevištního tance, který zaznamenal na přelomu 50. a 60. let zlom odpovídající stejně zásadním změnám v literatuře, dramatu či filmu. I když i v taneční/baletní oblasti můžeme nalézt ekvivalent vzniku divadel malých forem nebo tzv. nové vlny, jeho význam stále uniká pozornosti badatelů i širší veřejnosti.

Jarní cyklus přednášek

Srdečně zveme k jarního cyklu přednášek a doufáme, že se budeme setkávat ve stejné hojnosti jako během podzimního cyklu. Kromě již tradičního přednáškového prostoru v pražské Městské knihovně se vypravíme i do Muzea Antonína Dvořáka a léto opět přivítáme závěrečným piknikem v prostorách IDU v Nekázance.

Jak se učí a studuje scénografie (23. 1.)

Srdečně zveme k první letošní exkurzi! Společně nahlédneme do zázemí studia Vyšší odborné školy uměleckoprůmyslové v Praze na Žižkově a prozkoumáme obor scénografie z pohledu současné výuky! Co vše musí studenti ovládat? Jaké mají pro studium podmínky? Jak společně s pedagogy o scénografii přemýšlí?