Teatrologická společnost zve do klubovny Městské knihovny v Praze na dvoudenní program věnovaný tělu v umění.
Ve čtvrtek 23. října bude uvedeno nové číslo Divadelní revue a v pátek 24. října na něj naváže workshop s performativní přednáškou Maska a tvář.

23. 10. Uvedení nového čísla Divadelní revue 1/25
Editorka Jitka Pavlišová a autorky čísla – Ester Trčková, Petra Kolářová, Pavlína Drnková, Eliška Raiterová, Terezie Šípová a Amálie Bulandrová – představí číslo věnované tělu v umění. Diskuze propojí tematické reflexe s konkrétními zkušenostmi z umělecké praxe.
Tělo v umění (ed. Jitka Pavlišová)
V centru pozornosti čísla stojí tělo a jeho širokospektrální uchopení v performativní tvorbě. Tělo je tu oporou, nástrojem, konceptem, metodologií či výzvou k tematizaci a reflexi. Vždy zasazené do konkrétních existenciálních, kulturních a sociálně-politických kontextů se stává seismografem identit, vztahů a doby. V současném humanitním diskurzu je tělo chápáno jako stěžejní nositel zkušenosti, zdroj výzkumů spjatých s otázkami historie, paměti a poznání. Zároveň je vystaveno mechanismům, konstruktům a kategorizacím, které mu lidská civilizace ukládá. Tento reciproční vztah člověka a těla tvoří spojovací vlákno všech příspěvků čísla.

Maska a tvář
…..proměny lidské identity…..
Jakou roli hraje v komunikaci naše tvář?
Jak moc jsme přestali používat naše těla při dorozumívání?
Co všechno dokáže říct pouhá paže?
Herečka a režisérka Martina Krátká vás zve na workshop, který bude probíhat ve spolupráci s umělkyní a studentkou HAMU Kateřinou Vernerovou. Prostřednictvím divadelních masek vás zavedou k proměnám lidské identity.
Účast zdarma. Kapacita omezená. Je třeba si rezervovat místo pomocí online formuláře.
MgA. Martina Krátká, Ph.D.

Na JAMU studovala Klaunskou scénickou a filmovou tvorbu pod vedením prof. Ctibora Turby, magisterský studijní program dokončila na Činoherním herectví. Po ukončení studií nastoupila do angažmá v Divadle Husa na provázku a pokračovala doktorským studijním programem na JAMU – Dramatická umění. Po studiích nastoupila jako pedagog Herecké pohybové výuky na JAMU. V roce 2006 se stala jedním ze zakládajících členů občanského sdružení Služebníci lorda Alfreda orientující se převážně na alternativní, nonverbální a pohybové divadlo.
Dále působila v Divadle U stolu, v Divadle Polárka, brněnské Redutě a HaDivadle. Od roku 2011 byla členkou hereckého souboru Švandova divadla, kde se kromě herectví věnovala i divadelní režii, iniciovala vznik Hereckého studia Švandova divadla, kde působila jako pedagog a režisér vznikajících inscenací.
Její pedagogická činnost je bohatá: Vyšší odborná škola herecká v Michli, FF UK v Praze (Ústav bohemistických studií), lektorka a externí pedagožka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Pravidelně vede workshopy zaměřené na divadlo masek pro studenty JAMU i DAMU, občasně působí i jako pohybová spolupráce na některých českých scénách (Moravské divadlo Olomouc, Švandovo divadlo, Divadlo pod Palmovkou).
Její pedagogickou a režijní metodu výrazně ovlivnil a formoval profesor Ctibor Turba. Výuka masek je pro Martinu Krátkou stěžejní částí pedagogického systému určeného pro výchovu herce, performera a vychází ze zkušeností získaných od Ctibora Turby a Piera Bylanda, dlouholetého asistenta Jacquese Lecoqa, který hru s larvální maskou vyučoval přímo na Lecoqově škole.
