Srdečně zveme k podzimnímu cyklu přednášek Teatrologické společnosti, které se již druhým rokem konají v Klubovně Divadelního a filmového oddělení Městské knihovny na Mariánském náměstí v Praze. začátek je vždy ve čtvrtek od 17. hodin. Vstup je volný.
Program zahájí v prvním říjnovém týdnu Kateřina Vršecká prezentací své nové knihy Scénická poznámka středověkého chrámového dramatu, v níž autorka shrnuje svůj dlouholetý průzkum latinských scénických poznámek středověkých náboženských her. Přednáška bude sondou nejen do opomíjené tematiky rubrik a textové podoby středověkého dramatu, ale současně i do některých inscenačních konvencí a scénických aspektů liturgického divadla.
Také druhá říjnová přednáška vychází z nedávno vydané publikace. Slovenská teatroložka Naděžda Lindovská, pod jejímž vedením monografie Hráme Čechova! vznikala, přiblíží historii a proměny inscenování her Antona Pavloviče Čechova ve slovenském divadle. Na dialogický princip publikace naváže druhá část přednášky, do které se zapojí dramatik, dramaturg a pedagog Peter Pavlac a režisér Marián Amsler.
Začátkem listopadu do Prahy zavítá historička umění Julia Moebus-Puck, ředitelka nově otevřeného Muzea vídeňského akcionismu ve Vídni. Ve výkladu se bude věnovat tomuto fenoménu, který zásadně rozšířil vnímání pojmu umění a je nejvýznamnějším příspěvkem Rakouska k avantgardě 60. let 20. století. A v otázkách se dotkne i současné situace: snoubí se ještě umění a revoluce, jak sliboval název poslední akce vídeňských akcionistů (Kunst und Revolte)?
K půlkulatému výročí sametové revoluce koncipuje svoji přednášku předseda Teatrologické společnosti Libor Vodička. Zaměří se v ní na týdny kolem 17. listopadu 1989 v instituci, která měla být – a byla – výkladní skříní oficiální kultury státu. Mimo jiné přiblíží okolnosti stávky v Národním divadle a její přijímání širší veřejností. V adventním období zakončí cyklus historička umění Petra Kolářová, která představí tvorbu francouzského mima Étienna Decroux,zvláštějeho koncept těla jako „pohyblivé sochy“, a ukáže na úlohu fotografie a filmu v Decrouxově vizuálním uvažování o těle na divadelní scéně.
Přednášky jsou otevřené jak studujícím, badatelkám a badatelům v oblasti teatrologie a příbuzných oborů, tak i všem zájemcům z řad širší veřejnosti.