Komorní symposium k udělení Ceny Václava Königsmarka 2025, 19. 9

Teatrologická společnost zve na komorní symposium k udělení Ceny Václava Königsmarka. Uskuteční se v pátek 19. září od 12. 30 v pražské Městské knihovně a své oceněné práce představí Klára Kačurová, Tomáš Blatný a Martin Modrý.

Cena Václava Königsmarka (CVK) už více než čtvrtstoletí upozorňuje na talentované badatele v oblasti divadla a performativity. Udílí se každé dva roky Teatrologickou společností a za dobu své existence představila řadu talentovaných badatelů, kteří dnes patří k respektovaným osobnostem české teatrologie.

Výsledky 13. ročníku soutěže byly vyhlášené letos v květnu během konference Perspektivy teatrologie 5 v Olomouci.

Aby výsledky nezůstaly jen v akademických kruzích, pořádá Teatrologická společnost komorní symposium, kde laureáti představí své práce širší odborné i kulturní veřejnosti.

Kdo vystoupí?

Bc. Klára Kačurová: Performancie Slávy Daubnerovej

Klára Kačurová je študentkou magisterského stupňa Divadelní vědy na Filozofickej fakultě Univerzity Karlovej. V rámci svojho štúdia sa zaujíma o performativitu a postdramatické divadlo. 

Danému smeru sa venuje aj jej bakalárska práca s názvom Performancie Slávy Daubnerovej, ktorú obhájila na Univerzite Karlovej v roku 2023. Práca hlbšie skúma dielo významnej performerky a režisérky v kontexte jej performačnej tvorby ako celku, ktorý začína performanciou Cely (2006) a končí dielom Masterpiece (2020). Autorka práce ku skúmaniu pristupuje pomocou divadelnej teórie, ktorou analyzuje postupy a témy, ktorými sa Sláva Daubnerová vo svojej tvorbe zaoberá. V príspevku Kačurová priblíži jej analýzu v kontexte divadelnej teórie Hansa-Thiese Lehmanna a Eriky Fischer-Lichte a ukotví tvorbu tejto významnej osobnosti v kontexte stredoeurópskeho regiónu.

Mgr. Tomáš Blatný: Divadelně-utopický experiment vévody Jiřího II. Sasko-Meiningenského

Tomáš Blatný vystudoval obory Český jazyka literatura a Divadelní věda na FF UK v Praze. Během studia se věnoval divadelní kritice a studentskému aktivismu v Iniciativě Nahlas. V současnosti působí převážně mimo akademickou sféru – je členem uměleckého uskupení Akolektiv Helmut, rovněž se věnuje se pedagogice jako lektor street dance ve Středisku volného času Jednička.

Jeho diplomová práce se zabývá Dvorním divadlem vévody Jiřího II. Sasko Meiningenského (1866–1890) nikoli prizmatem estetických reforem, ale zkoumá ho jako kulturní a společenskou instituci. Vévoda – inspirovaný osvícenským dědictvím, pruskou disciplínou a ideou sjednoceného Německa – chápal divadlo jako model společnosti v malém měřítku. Společně s Ellen Franz a Ludwigem Chronegkem vytvořil kolem souboru divadla prostředí usilující o rovnostářskou, avšak shora řízenou komunitu založenou na disciplíně, loajalitě a oddanosti. Prezentovaná analýza rozkryje strukturu tohoto společenství, distribuci moci v něm a pravidla jeho fungování. Pokouší se tak o rekonstrukci vévodova utopického sociálně-inženýrského experimentu, který překročil rámec běžného dvorního divadla a zanechal výraznou stopu v evropské divadelní kultuře.

MgA. Martin Modrý: Konec. Jak ukázat divákovi, že může tleskat

Martin Modrý (1999) je divadelní režisér, hudebník a programátor. Vystudoval Činoherní režii na Divadelní fakultě JAMU a Herní design na Fakultě výtvarných umění VUT. Na volné noze spolupracuje např. s Divadlem Husa na provázku, Divadlem Polárka nebo Činoherním studiem Ústí nad Labem.
Diplomová práce „Konec: jak ukázat divákovi, že může tleskat“ se zaměřuje na analýzu závěrů divadelních inscenací (včetně děkování se) s cílem demonstrovat, jakým způsobem lze pojmenovat a porozumět jejich formálním projevům v rámci současné divadelní konvence. Práce propojuje teoretické úvahy s katalogem inscenačních fenoménů identifikovaných v jedenácti inscenacích Médei, Romea a Julie a Maryši, a navrhuje metodologii pro systematické zhodnocení závěrů inscenací a jejich efektu na diváka.

Proč přijít?

Komorní symposium nabízí jedinečnou možnost nahlédnout do nejnovějších studentských a badatelských prací, které se vyznačují odvahou, originalitou a otevřeností vůči současným metodologiím, a vstoupit s jejich autory do živého dialogu.

Přehled vítězů 13. ročníku CVK

  • Bakalářské práce: 1. místo – Bc. Klára Kačurová, 2. místo – Mgr. Veronika Macková, 3. místo – Bc. Viktor Hájek a Bc. Petra Špejtková
  • Magisterské práce: 1. místo – Mgr. Tomáš Blatný, 2. místo – MgA. Martin Modrý a Mgr. et Mgr. Minami Toyoshima, 3. místo – Mgr. Pavlína Drnková
  • Disertační práce: 1. místo – MgA. Petra Janák Zachatá, Ph. D., 2. místo – Mgr. Tereza Osmančíková, Ph. D.

O porotě

O udělení Ceny Václava Königsmara rozhodovala osmičlenná komise složená ze zástupců českých teatrologických pracovišť:

  • Mgr. Pavla Bergmannová (Slezská univerzita v Opavě)
  • Mgr. Martin Bernátek, Ph.D. (FF UP Olomouc)
  • Prof. PhDr. Pavel Janoušek, CSc., DSc. (Ústav pro českou literaturu AV ČR)
  • Mgr. Petra Ježková, Ph.D. (Kabinet pro studium českého divadla NIK) – předsedkyně poroty
  • Mgr. Iva Mikulová, Ph.D. (FF MU Brno – Ústav pro českou literaturu AV ČR)
  • Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D. (FF UK – Kabinet pro klasická studia Filosofického ústavu AV ČR)
  • Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (Divadelní fakulta JAMU)
  • Mgr. Libor Vodička, Ph.D. (Národní muzeum, Divadelní oddělení)

Komise vybírala z 30 přihlášených prací ve třech soutěžních kategoriích.

Vstup volný. Přijďte poznat nové hlasy české teatrologie!

19. září 2025, 12:30. Klubovna Městské knihovny v Praze, Mariánské nám. 1, Praha 1.